maandag 8 september 2008

Visie

Een visie schrijven op het vak muziek in de onderbouw van het middelbaar onderwijs.
Hoe gaan we beginnen, eerst de leerlingen eens goed beschrijven;

Leerlingen:
Op zoek naar zichzelf, wie ben ik, bij wie hoor ik, waarbij voel ik me thuis:
• Kleding
• Familie
• Vrienden / vriendinnen
• Muziek (!)
Eigen mening vormen of niet;
• verzetten tegen alles en iedereen
• aansluiten bij degene waarmee je het eens denkt te zijn
• verschuilen
Meedoen met wat "cool" moet zijn:
• Geen viool / cello / fluit / klassiek piano
• Wel gitaar / drum / zang (meiden)
• Maar ook buiten muziek, roken / hangen / sport

Okee, mijn visie:

Ik geloof dat leerlingen in de onderbouw op zoek zijn naar houvast, naar zichzelf, naar vertrouwen, naar “iets” om zich bij aan te sluiten, enz. Ze zullen dit ook zoeken in de muziek en dat gebeurt vooral via de media. TMF, MTV, radio, internet, iPod zijn hierbij heel belangrijk. Leerlingen zoeken muziek waar ze zich goed bij voelen en de muzieksoort bepaalt voor een groot deel bij welke groep ze gaan horen. Rock / Gotic / Pop / Meidengroepen / Klassiek / Rap / Regea, iedere muziekstijl heeft weer z'n eigen levensstijl en z'n eigen groepen. Muziek is dus heel belangrijk in het zoeken naar jezelf, in het zoeken naar een groep en in het zoeken naar medeleerlingen die dit met je delen.

Ik geloof daarom ook dat muziek mensen dichter bij elkaar brengt, samen naar een concert gaan, samen zelf een optreden geven, samen naar muziek luisteren. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een begrafenis, huwelijk, allemaal emotionele gebeurtenissen. Als je dit met iemand deelt is dat heel bijzonder.

Ik geloof dat dit alles voor leerlingen in deze levensfase heel belangrijk is. Ik geloof dat het vak muziek op school daarom ook erg belangrijks is in deze levensfase. Het kan voor velen een uitlaatklep zijn, even na andere lessen een uurtje lang je creativiteit kwijt, je agressie (bv drumstel), je frustraties (eigen tekst schrijven). Voor velen kan dit vak een podium zijn om te laten zien wie je bent (in de klas misschien heel afwezig en speelt nu ineens een fantastische pianosolo). Laten zien wie je bent, wat je voelt, wat je aanspreekt.

Ik geloof dat de aanpak "vanuit het muziek maken iets leren" belangrijk is. Dus niet eerst een half uur theorie uitleg en daarna spelen, maar tijdens het spelen theorie uitleggen zoals akkoorden, dynamiek, ritme, enz. Het noten lezen hoeft niet iedereen te kennen om muziek te maken, maar kan leerlingen wel verder brengen. Leerlingen die dus al noten kunnen leren moeten hierin wel gestimuleerd worden en hiermee aan de slag kunnen zodat zij ook uitdagingen kunnen vinden.

Ik geloof dat in de onderbouw het belangrijk is om leerlingen een basis te geven van wat er allemaal onder muziek verstaan wordt. Zodat ze in de bovenbouw en zelf thuis verder kunnen gaan met het geen ze het interessants vinden. Hierbij kunnen we denken aan een instrument, een stijl, theorie, enz.

Er moet een goede balans gevonden worden tussen het muziek maken en theorie / geschiedenis. De lessen moeten goed worden ingedeeld zodat de leerlingen geboeid en enthousiast blijven, zo zullen de solfege, theorie en geschiedenis onderdelen ook beter aanslaan en zullen de leerlingen daaraan ook actief meedoen.

Geen opmerkingen: